研究成果

学会シンポジウム

安酸史子.教育専門家として醸し出す雰囲気(PLC:Professional Learning Climate)―看護の教育的関わりモデルから―,日本教師学学会第16回年次大会シンポジウム,2015.2.28-3.1,東京.

河口てる子.看護実践モデル「看護の教育的関わりモデル」開発者の立場から考える専門性,第17回日本糖尿病教育・看護学会学術集会,2012.9.29-30,京都.糖尿病教育・看護学会誌,2013,17(1),63-65.


演題発表

井上智恵,滝口成美,下村裕子,河口てる子,東めぐみ,伊波早苗,大澤栄実,下田ゆかり,安酸史子,太田美帆,横山悦子,小田和美,近藤ふさえ,岡美智代,小林貴子,小平京子,長谷川直人.熟練看護師の糖尿病患者に対する生活者の視点を活かした教育的関わり,第21回日本糖尿病教育・看護学会学術集会,2016.9.18-19,山梨.

東めぐみ,河口てる子,下村裕子,小林貴子,岡美智代,近藤ふさえ,安酸史子,伊波早苗,小田和美,道面千恵子,下田ゆかり.「「治療の看護仕立て」の専門ケアの抽出-インスリン調整場面に焦点をあてて-,第19回日本糖尿病教育・看護学会学術集会,2014.9.20-21,岐阜

井上智恵,伊波早苗,大浮栄実,下村裕子,河口てる子,東めぐみ,横山悦子,太田美帆,滝口成美,伊藤ひろみ,小平京子.糖尿病および合併症の状態理解を促進する熟練看護師の「伝える技術」,第19回日本糖尿病教育・看護学会学術集会,2014.9.20-21,岐阜

Teruko Kawaguchi, Hiroko Shimomura, Etsuko Yokoyama, Megumi Higashi, Emi Yamada, Miyako Oike, Naoto Hasegawa, Tomoe Inoue, Fusae Kondo, Momoe Konagaya, Takako Kobayashi, Kazumi Oda, Kyoko Kodaira, Yuko Hayashi, Fumiko Yasukata, Michiyo Oka, Sanae Iha, Narumi Takiguchi, Hiromi Itoh , Miho Ota, Hiromi Onbe, Chieko Domen. Action Research Using the Nursing Model on Education (TK Model): Outline of the Model version 6.3 and the Usefulness in Three Action Research Implementations, 2nd International Nursing Research Conference for the World Academy of Nursing Science, 14-15, July, 2011, Cancun.

Megumi Higashi, Fusae Kondo, Momoe Konagaya, Kyoko Kodaira, Etsuko Yokoyama, Michiyo Oka, Miho Ohta. Action Research Using the Nursing Model on Education (TK Model): Study Meetings Facilitated by an Education Expert, 2nd International Nursing Research Conference for the World Academy of Nursing Science, 14-15, July, 2011, Cancun.

Emi Yamada, Tomoe Inoue, Kazumi Oda, Takako Kobayashi, Yuko Hayashi, Hiromi Onbe, Etsuko Yokoyama, Hiroko Shimomura, Teruko Kawaguchi. Action Research Using the TK Model: Study Meetings and the Study of Nursing Practice Facilitated by a Staff Nurse (Certified Nurse Specialist), 2nd International Nursing Research Conference for the World Academy of Nursing Science, 14-15, July, 2011, Cancun.

Miyako Oike, Chieko Domen, Naoto Hasegawa, Narumi Takiguchi, Hiromi Itoh, Fumiko Yasukata, Sanae Iha, Etsuko Yokoyama, Hiroko Shimomura, Teruko Kawaguchi, Action Research Using the Nursing Model on Education(TK model): Study Meetings and Case Review Meetings Facilitated by University Researchers, 2nd International Nursing Research Conference for the World Academy of Nursing Science, 14-15, July, 2011, Cancun.

河口てる子,下村裕子,横山悦子,安酸史子,大池美也子,岡美智代,近藤ふさえ,小長谷百絵,小平京子,滝口成美,恩幣宏美,伊藤ひろみ,道面千恵子,丹下幸子.O22-1「看護の教育的関わりモデル」を用いたアクションリサーチ:モデルVer.6.1の概要,第29回日本看護科学学会学術集会,2009.11.27-28,千葉

山田栄実,林優子,小林貴子,井上智恵,小田和美,安酸史子,岡美智代,恩幣宏美,太田美帆,伊波早苗,横山悦子,下村裕子,河口てる子.O22-2「看護の教育的関わりモデル」を用いたアクションリサーチ:病棟看護師主導のアクションによる看護師の変化,第29回日本看護科学学会学術集会,2009.11.27-28,千葉

東めぐみ,近藤ふさえ,横山悦子,太田美帆,小長谷百絵,下村裕子,河口てる子,小平京子,滝口成美,伊波早苗,長谷川直人,伊藤ひろみ.O22-3「看護の教育的関わりモデル」を用いたアクションリサーチ:院内教育担当者のアクションによる看護師の変化.第29回日本看護科学学会学術集会,2009.11.27-28,千葉

大池美也子,道面千恵子,安酸史子,井上智恵,林優子,小林貴子,長谷川直人,東めぐみ,山田栄実,小田和美,横山悦子,下村裕子,河口てる子.O22-4「看護の教育的関わりモデル」を用いたアクションリサーチ:大学研究者からのアクションによる看護師の変化.第29回日本看護科学学会学術集会,2009.11.27-28,千葉

Teruko Kawaguchi, Momoe Konagaya, Takako Kobayashi, Kyoko Kodaira, Etsuko Yokoyama,  Hiroko Shimomura, Fumiko Yasukata, Michiyo Oka, Yuko Hayashi, Miyako Oike, Fusae Kondo, Megumi Higashi, Sanae Iha, Narumi Takiguchi, Kazumi Oda, Tomoe Inoue, Chieko Yamamoto, Emi Yamada, Sachiko Tange,Hiromi Sanaki. Nursing Model on Education1: Lead/cue words or behaviors and their intuitional interpretation, 18th International Nursing Research Congress Focusing on Evidence-Based Practice, 11-14, July, 2007, Vienna.

Yuko Hayashi, Hiroko Shimomura, Teruko Kawaguchi, Sanae Iha, Tomoe Inoue, Kazumi Oda, Sachiko Tange, Michiyo Oka, Fumiko Yasukata, Miyako Oike, Momoe Konagaya, Takako Kobayashi, Kyoko Kodaira, Fusae Kondo, Etsuko Yokoyama, Megumi Higashi, Narumi Takiguchi, Chieko Yamamoto, Emi Yamada, Hiromi Sanaki. Nursing Model on Education2: “Sharing Facts and their Implications with the patient” and “Tailored Nursing Knowledge and Skills on Diseases and Treatments, 18th International Nursing Research Congress Focusing on Evidence-Based Practice, 11-14, July, 2007, Vienna.

Fumiko Yasukata, Michiyo Oka, Miyako Oike, Fusae Kondo, Megumi Higashi, Chieko Yamamoto, Narumi Takiguchi, Emi Yamada, Hiromi Sanaki, Teruko Kawaguchi, Hiroko Shimomura, Yuko Hayashi, Momoe Konagaya, Takako Kobayashi, Kyoko Kodaira,  Etsuko Yokoyama, Sanae Iha, Tomoe Inoue, Kazumi Oda, Sachiko Tange. Nursing Model on Education3: “Professional Learning Climate as a Patient Education Expert” and “Stepwise Searching and Problem-solving Educational Method” , 18th International Nursing Research Congress Focusing on Evidence-Based Practice, 11-14, July, 2007, Vienna.

河口てる子,下村裕子,林優子,井上智恵,小林貴子,安酸史子,大池美也子,太田美帆,東めぐみ,滝口成美,横山悦子.04-3-1患者教育のための看護実践モデル(その1)モデルの概要,第25回日本看護科学学会学術集会,2005.11.18-19,青森

小平京子,小林貴子,小長谷百絵,小田和美,伊藤ひろみ,河口てる子,下村裕子,林優子,大池美也子,近藤ふさえ,土屋陽子.04-3-2患者教育のための看護実践モデル(その2)-とっかかり/手がかり言動とその直感的解釈,第25回日本看護科学学会学術集会,2005.11.18-19,青森

近藤ふさえ,岡美智代,滝口成美,伊波早苗,河口てる子,下村裕子,安酸史子,小平京子,井上智恵,小田和美,山本千恵子.04-3-3患者教育のための看護実践モデル(その3)教育技法,第25回日本看護科学学会学術集会,2005.11.18-19,青森

東めぐみ,大池美也子,安酸史子,太田美帆,山本千恵子,河口てる子,下村裕子,小林貴子,林優子,岡美智代,小長谷百絵.04-3-4患者教育のための看護実践モデル(その4) Professional Learning Climateの位置づけと教育可能性,第25回日本看護科学学会学術集会,2005.11.18-19,青森

下村裕子,河口てる子,小林貴子,土屋陽子,神田清子,伊藤ひろみ,岡美智代,滝口成美,安酸史子,鳥居美帆,林優子,大池美也子.198患者教育のための看護実践モデルの適用検討,第20回日本看護科学学会学術集会,2000.12.15-16,東京

鳥居美帆,河口てる子,坂本成美,安酸史子,土屋陽子,小林貴子,岡美智代,小長谷百絵,下村裕子,伊藤ひろみ.143効果的な患者教育のための看護実践モデル,第19回日本看護科学学会学術集会,1999.12.3-4,静岡

河口てる子,土屋陽子,安酸史子,下村裕子,小林貴子,丸橋佐和子,鳥居美帆,神田清子,吉村洋子,林優子,小平京子,小田和美,大池美也子,小長谷百絵,岡美智代,倉田トシ子,川守田千秋.患者教育における行動変容への「とっかかり言動」と「看護ケア」.第17回日本看護科学学会学術集会,1997.12.5-6,兵庫.日本看護科学会誌,17(3),410-411.