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学会誌

論文抄録

『医学教育』55巻・第1号【抄録】2024年02月25日

INDEX
医学教育各賞 令和五年度 医学教育賞・学会大会各賞 受賞者紹介
医学教育各賞 令和五年度 牛場賞(第三十三号)
受賞者  故 大野 良三 先生
医学教育各賞 令和五年度 日野原賞(第十六号)
受賞者  武田 裕子 先生
医学教育各賞 令和五年度 懸田賞(第三十一号)
受賞者  林 幹雄 先生
医学教育各賞 第55回大会 医学教育アカデミー賞
最優秀賞 「最も簡単なアクティブ・ラーニングの2技法 机間巡視とキーパーソンの設定」
製作:泉 美貴 昭和大学医学部医学教育学講座
医学教育各賞 第55回大会 優秀賞発表
Young Investigator Award受賞者紹介
医学教育各賞 第55回大会 優秀賞発表
Student Award受賞者紹介
短 報 都道府県の地域枠医師キャリア形成プログラム(2020年度)に関する調査
…岡崎 研太郎,小谷 和彦,中村 晃久,松本 正俊,片岡 仁美,小池 創一
実践報告
―新たな試み―
人類学的フィールドワークに基づいた臨床実習の試み
―目標に収束する教育から,現場の偶発性をもとに創り出す教育へ―
…宮地 純一郎,高屋敷 明由美,早川 典宏,小曽根 早知子
松井 善典,照山 絢子,木村 周平,前野 哲博
実践報告
―新たな試み―
外科卒前教育におけるlive animal トレーニングの実践報告
―医学生と指導医の立場から―
…波多野 憲,遠藤 和洋,森嶋 計,佐久間 康成,アラン・K・レフォー,伊澤 祥光
斎藤 心,鯉沼 広治,大西 康晴,菱川 修司,川平 洋,佐田 尚宏
実践報告
―新たな試み―
4C/IDモデルを用いた診療参加型実習プログラムの開発と実践
…濵田 千枝美,今福 輪太郎,川上 ちひろ,蒲地 正幸,西城 卓也
部会報告 プロフェッショナリズム部会
医師の資質・能力としてのプロフェッショナリズム
…プロフェッショナリズム部会
宮田 靖志,野村 英樹,朝比奈 真由美,井上 千鹿子,高宮 有介
横尾 英孝,小比賀 美香子,尾崎 章彦,髙田 真二
掲示板
(意 見)
CC-EPOCの作業効率化を目的としたExcelマクロの活用
…佐々木 優衣,大貫 佑佳,髙橋 和平,及川 沙耶佳,長谷川 仁志
掲示板
(意 見)
我が国における‘First-generation College Student in Medicine’
…大西 友紀
掲示板
(意 見)
学生のレポート作成に生成AIを使わせてみた件
…小林 直人,永井 勅久,木村 映善
掲示板
(意 見)
ChatGPTを用いた高効率学習と人間の独自性
…林 禅之
掲示板
(意 見)
「ChatGPTを用いた高効率学習と人間の独自性」(左ページ掲載)への応答
…金田 侑大
掲示板
(意 見)
AIの時代に医学教育は何をすべきか
…秋好 久美子,山本 恭子,中川 幹子,髙橋 尚彦
掲示板
(意 見)
医学部卒前教育における系統的キャリアデザイン教育の必要性
…駒澤 伸泰
掲示板
(意 見)
医療者の臨床・研究・教育活動を哲学の観点で位置づけし教育に活かす試み
…柿坂 庸介,此松 和俊,久保田 隆文
機関会員のページ 一般財団法人筑波学園病院
Tsukuba Gakuen Hospital
…原田 繁,齋藤 重行
機関会員のページ 聖路加国際病院
St. Luke’s International Hospital
…有岡 宏子,石松 伸一
機関会員のページ 公益社団法人地域医療振興協会 横須賀市立うわまち病院
Yokosuka General Hospital Uwamachi
…沼田 裕一,岩澤 孝昌,神尾 学
機関会員のページ 湘南鎌倉総合病院
Shonan Kamakura General Hospital
…守矢 英和,小林 修三
機関会員のページ 川崎市立川崎病院
Kawasaki Municipal Hospital
…野﨑 博之
機関会員のページ 牛久愛和総合病院
Ushiku Aiwa General Hospital
…藤縄 学
都道府県の地域枠医師キャリア形成プログラム(2020年度)に関する調査

岡崎 研太郎*1 小谷 和彦*2 中村 晃久*2 松本 正俊*3 片岡 仁美*4 小池 創一*5

要旨:
背景:2018年の医療法改正に伴い,地域医療に従事する医師確保と医師のキャリア形成の両立を目指し,都道府県が策定した地域枠医師のキャリア形成プログラム(以下,プログラム)を調査検討した.
方法:2020年11月~翌年1月に都道府県のホームページからプログラム情報(専門医,地域勤務の開始時期と期間)を収集した.開始時期と期間は内科専門研修データを分析した. 結果:プログラムは全都道府県で策定され,全領域から専門領域を選択できる都道府県は3割強に見られ,地域勤務開始は卒後3年目から,期間は4年間が多かった.
考察:全国的な動向は地域枠医師の卒後教育のあり方やプログラムの改良状況を検討する資料として役立つ.
キーワード:卒後教育,キャリア形成,専門医,地域派遣,地域枠

Survey on Prefectural Career Development Programs for Regional Quota Physicians (2020 fiscal year) in Japan

Kentaro Okazaki*1 Kazuhiko Kotani*2 Akihisa Nakamura*2
Masatoshi Matsumoto*3 Hitomi Kataoka*4 Soichi Koike*5

Abstract:
[Introduction] In accordance with the 2018 revision of the Medical Care Act, prefectures have established career development programs for regional quota physicians aimed at both securing physicians committed to regional medical care and fostering their career development. We have surveyed and reviewed these programs across each prefecture.
[Methods] The authors gathered information on the programs, which includes the acquisition of medical specialties, as well as the timing and duration of regional assignments, from the websites of each prefecture. The analysis of start timing and duration was limited to internal medicine. [Results] All prefectures have formulated programs. In more than 30% of the prefectures, regional quota physicians can choose any specialty from all available specialties. The regional assignment typically begins three years post-graduation, with a duration of four years in most cases.
[Discussion] This nationwide trend provides a resource to evaluate the state of post-graduate education for regional quota physicians and to consider the future enhancement of these programs.
Keywords: post-graduate education,career development,medical specialties,regional assignment,regional quota


*1 九州大学大学院医学研究院地域医療教育ユニット,Faculty of Medical Sciences Community Medicine Education Unit, Kyusyu University
*2 自治医科大学地域医療学センター地域医療学部門,Division of Community and Family Medicine,Center for Community Medicine,Jichi Medical University
*3 広島大学大学院医系科学研究科地域医療システム学講座,Department of Community-Based Medical System, Graduate School of Biomedical and Health Sciences, Hiroshima University
*4 京都大学医学教育・国際化推進センター,Medical Education Center,Kyoto University
*5 自治医科大学地域医療学センター地域医療政策部門,Division of Health Policy and Management, Center for Community Medicine,Jichi Medical University
人類学的フィールドワークに基づいた臨床実習の試み
―目標に収束する教育から,現場の偶発性をもとに創り出す教育へ―

宮地 純一郎*1,2,3 高屋敷 明由美*4 早川 典宏*5 小曽根 早知子*4
松井 善典*1,2,3 照山 絢子*6 木村 周平*7 前野 哲博*4

要旨:
卒前医学教育における臨床実習に人類学を取り入れることが,医学生にとってどのような経験になるのかは十分に検討されていない.大学教員,実習先の教員,医学生を含む著者らは協働で人類学のフィールドワークを取り入れた臨床実習を行い,実習の過程・学習成果・事後の振り返りから各々が何を経験したのかを検討した.検討からは,人類学を取り入れた臨床実習が,教育の前提とされる学生と教員の役割および相互の関係性の変化を触媒して,現在の医学教育の主流であるアウトカム基盤型教育では見落とされがちな「現場の偶発性から創り出す教育」を促す契機となりうることが示された.
キーワード:人類学,フィールドワーク,臨床実習,偶発性

Integrating Clinical Education and Anthropological Fieldwork: Moving Beyond Outcome-Centric Models to Embrace Serendipity and Contextual Learning

Junichiro Miyachi*1, 2, 3 Ayumi Takayashiki*4 Norihiro Hayakawa*5  Sachiko Ozone*4
Yoshinori Matsui*1, 2, 3 Junko Teruyama*6 Shuhei Kimura*7 Tetsuhiro Maeno*4

Abstract:
The extent to which students’ experiences are enriched by incorporating anthropology into clinical education in undergraduate medical education has not been adequately examined. The authors have collaborated to integrate anthropological fieldwork with clinical education in a clinical clerkship course. Reflection on the course has highlighted that the principles of anthropological fieldwork have stimulated changes in the roles of both faculty and students, as well as their interpersonal dynamics. These changes have the potential to promote an ‘education emerged from serendipity in the field’ approach, which tends to be undervalued in the current clinical training driven by the prevailing outcome-based medical education paradigm.
Keywords: anthropology, fieldwork, clinical education, serendipity


*1 浅井東診療所,Azai Higashi Clinic
*2 名古屋大学大学院医学系研究科総合医学教育センター,Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
*3 医療法人北海道家庭医療学センター,Hokkaido Centre for Family Medicine
*4 筑波大学医学医療系地域医療教育学,Department of Primary Care and Medical Education, Institute of Medicine, University of Tsukuba
*5 株式会社日立製作所ひたちなか総合病院,Hitachi, Ltd. Hitachinaka General Hospital
*6 筑波大学図書館情報メディア系,Institute of Library, Information and Media Science, University of Tsukuba
*7 筑波大学人文社会系,Institute of Humanities and Social Sciences, University of Tsukuba
外科卒前教育におけるlive animal トレーニングの実践報告
―医学生と指導医の立場から―

波多野 憲*1 遠藤 和洋*2,3 森嶋 計*3 佐久間 康成*3 アラン・K・レフォー*3 伊澤 祥光*2,4
斎藤 心*3 鯉沼 広治*3 大西 康晴*3 菱川 修司*3,5 川平 洋*3,6 佐田 尚宏*3

要旨:
我々は外科卒前教育として,希望する医学生が計画立案から実施まで主体的に実践する,live animalトレーニングを実施している.
医学生には,外科医療への興味を深め,段階的に高度な外科手技を学べる貴重な機会である.同時に,医療に必要なノンテクニカルスキルについても学ぶ.指導者は,医学生の能動的な学びをサポートしている.
医学生同士で学び合い,討議するピアラーニングによって,広範囲の知識と技術を学ぶことができる.また,様々な医療職の立場から実習に参加することで,チーム医療の重要性を学ぶことが期待される.「医師のように感じ,考え,行動する」ことは,プロフェッショナル・アイデンティティ形成に役立つ.
キーワード:卒前教育,動物実習,ピアラーニング,シミュレーション教育,プロフェッショナル・アイデンティティ形成

Live Animal Training in Surgical Education for Undergraduate Medical Students

Ken Hatano*1 Kazuhiro Endo*2, 3 Kazue Morishima*3 Yasunari Sakuma*3
Alan Kawarai Lefor*3 Yoshimitsu Izawa*2, 4 Shin Saito*3 Koji Koinuma*3
Yasuharu Onishi*3 Shuji Hishikawa*3, 5 Hiroshi Kawahira*3, 6 Naohiro Sata*3

Abstract:
A live animal training program is offered to medical students seeking more advanced surgical education. This program requires active participation in all aspects, from planning to implementation.  The program provides medical students with a valuable opportunity to develop their interest in surgical care and to acquire advanced surgical techniques through a step-by-step approach. Additionally, they have the chance to develop various types of non-technical skills by assuming different roles within a team. Instructors offer support for their learning.  Peer learning allows medical students to learn from and discuss with each other, enabling them to acquire a broad range of knowledge and skills. Simultaneously, students are expected to understand the importance of a team approach by participating in this program from the perspectives of various medical professions. Moreover, the program contributes to the formation of their professional identity.
Keywords: undergraduate medical education,live animal training,peer learning,simulation training,professional identity formation


*1 自治医科大学医学部,Jichi Medical University
*2 自治医科大学先端医療技術開発センター医療技術トレーニングコア,Jichi Medical University, Center for Development of Advanced Medical Technology, Medical Education and training core
*3 自治医科大学外科学講座消化器一般移植外科学部門,Jichi Medical University, Department of Surgery
*4 自治医科大学救急診療科,Jichi Medical University, Department of Emergency Medicine
*5 常陸大宮済生会病院外科,Hitachiomiya Saiseikai Hospital, Department of Surgery
*6 自治医科大学メディカルシミュレーションセンター,Jichi Medical University, Medical Simulation Center
4C/IDモデルを用いた診療参加型実習プログラムの開発と実践

濵田 千枝美*1,2 今福 輪太郎*3,4 川上 ちひろ*3,4 蒲地 正幸*5 西城 卓也*3,4

要旨:
医学部診療参加型実習では,学生を診療チームに参加させ,能力に応じ徐々に診療タスクを分担させる教育アプローチが求められる.しかし,指導医が医療安全に配慮し,徐々にタスクを委譲することは容易ではない.本稿では,学習者の認知的負荷に配慮し,タスク遂行能力を段階的に学修させるFour Component Instructional Design (4C/ID)モデルに基づき,救急科実習プログラムを設計したので概説する.指導者の視点からは,学生は,本プログラムを通じて,学修動機,主体性,自信を高めている可能性が観察された.4C/IDモデルは,臨床実習プログラムの設計のために有効な手段として期待される.
キーワード:4C/IDモデル,認知負荷理論,診療参加型実習,救急科

Designing a Clinical Clerkship Program with the 4C/ID Model

Chiemi Hamada*1, 2 Rintaro Imafuku*3, 4 Chihiro Kawakami*3, 4
Masayuki Kamochi*5 Takuya Saiki*3, 4

Abstract:
Clinical clerkships in medical school requires an educational approach that integrates medical students into the medical team and progressively assigns medical tasks to them based on their competencies. However, it is challenging for supervisors to delegate tasks to medical students gradually while considering medical safety. This paper outlines the design of an emergency department clinical clerkship program based on the Four Component Instructional Design (4C/ID) model. This model enables students to learn complex task performance skills in stages while developing a schema, considering the cognitive load involved in learning complex tasks. The 4C/ID model is anticipated to be an effective instructional design for constructing clinical clerkship programs.
Keywords: 4C/ID model, cognitive load theory, clinical clerkship, emergency medicine


*1 産業医科大学病院救急集中治療科,Department of Emergency and Intensive Care Medicine, Hospital of the University of Occupational and Environmental Health, Japan
*2 産業医科大学医学教育改革推進センター,Center for Medical Education, University of Occupational and Environmental Health, Japan
*3 岐阜大学大学院医学系研究科医療者教育学専攻,Research Field of Health Professions Education, Graduate School of Medicine Gifu University
*4 岐阜大学医学教育開発研究センター,Medical Education Development Center, Gifu University
*5 産業医科大学医学部救急・集中治療医学講座,Department of Emergency and Intensive Care Medicine, University of Occupational and Environmental Health, Japan
プロフェッショナリズム部会
医師の資質・能力としてのプロフェッショナリズム

プロフェッショナリズム部会
宮田 靖志*1 野村 英樹*2 朝比奈 真由美*3 井上 千鹿子*4 高宮 有介*5
横尾 英孝*6 小比賀 美香子*7 尾崎 章彦*8 髙田 真二*9

要旨:
日本医学教育学会プロフェショナリズム部会は過去約20年にわたり医療プロフェショナリズム教育に関する多岐にわたる論点を検討し,2015年7月には「医師の資質・能力としてのプロフェショナリズム」の原案を策定し,発表した.これを元にプロフェショナリズム教育の啓発活動を行ってきたが,この原案を文書化していなかった.今回,原案の字句の軽微な修正および注釈の追加を行い,ここに再提示する.医師のプロフェッショナリズムでは,以下の7つの資質・能力を設定する.
 1. 社会に対する使命感と責任感
 2. 患者中心の医療の実践
 3. 誠実さと公正性の発揮
 4. 多様な価値観の受容と基本的価値観の共有
 5. 組織やチームのリーダー/メンバーとしての役割遂行
 6. 卓越性の追求と生涯学習
 7. 自己管理とキャリア形成
この文書が今後のプロフェッショナリズム教育の議論に資することを期待する.
キーワード:プロフェッショナリズム,資質・能力,基本的価値観,行動,医学教育モデル・コア・カリキュラム

The Attributes and Competencies of Physicians: An Exploration of Professionalism

Professionalism Subcommittee
Yasushi Miyata*1 Hideki Nomura*2 Mayumi Asahina*3 Chikako Inoue*4 Yusuke Takamiya*5
Hidetaka Yokoo*6 Mikako Obika*7 Akihiko Ozaki*8 Shinji Takada*9

Abstract:
The Professionalism subcommittee of Japan Society for Medical Education has been examining a diverse range of issues related to medical professionalism education for approximately the past 20 years. In July 2015, the committee formulated and presented a draft on “The Attributes and Competencies of Physicians: An Exploration of Professionalism” Based on this, we have been conducting educational activities on professionalism education, but we had not documented this draft. We are now re-presenting the draft here with minor lexical corrections and additional notes. The professionalism of physicians is delineated in seven attributes and competencies:
 1. Sense of mission and responsibility towards society
 2. Practice of patient-centered health care
 3. Demonstration of integrity and justice
 4. Acceptance of diverse values and sharing of fundamental values
 5. Fulfilling roles as leaders/members in organizations and teams
 6. Pursuit of excellence and lifelong learning
 7. Self-management and career development
This document is presented with the expectation that it will contribute to future discussions on professionalism education.
Keywords: professionalism, attributes and competencies, fundamental values, behavior, model core curriculum for medical education


*1 愛知医科大学医学部地域総合診療医学寄附講座,Department of Primary Care and Community Health, Aichi Medical University School of Medicine
*2 金沢大学附属病院総合診療部,Department of General Medicine, Kanazawa University Hospital
*3 千葉大学医学部付属病院総合医療教育研修センター/東邦大学医学部,Health Professional Development Center, Chiba University Hospital/ Faculty of Medicine, Toho University
*4 日本医科大学医学教育センター,Center for Medical Education, Nippon Medical School
*5 昭和大学医学部医学教育学講座,Department of Medical Education, Showa University School of Medicine
*6 鹿児島大学大学院医歯学総合研究科医歯学教育開発センター,Center for Innovation in Medical and Dental Education, Kagoshima University Graduate School of Medical and Dental Sciences
*7 岡山大学学術研究院医歯薬学域総合内科学,Department of General Medicine, Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences, Okayama University
*8 公益財団法人ときわ会常磐病院乳腺甲状腺外科,Department of Breast and Thyroid Cancer, Jyoban Hospital of Tokiwa Foundation
*9 帝京大学医学部医学教育センター・麻酔科学講座,Center for Medical Education, and Department of Anesthesiology, Teikyo University School of Medicine
CC-EPOCの作業効率化を目的としたExcelマクロの活用

佐々木 優衣*1 大貫 佑佳*2 髙橋 和平*3 及川 沙耶佳*4 長谷川 仁志*5


*1 自治医科大学医学教育センター,Medical Education Center, Jichi Medical University
*2 秋田大学大学院医学系研究科デジタル医学・医療教育推進センター,Center for Innovative and Digitalized Medical Education, Akita University Graduate School of Medicine
*3 秋田大学医学系研究科・医学部学務課,Educational Affairs Division, Akita University Faculty of Medicine
*4 秋田大学大学院医学系研究科先進デジタル医学・医療教育学講座,Department of Innovative and Digitalized Medical Education, Akita University Graduate School of Medicine
*5 秋田大学大学院医学系研究科医学教育学講座,Department of Medical Education, Akita University Graduate School of Medicine
我が国における‘First-generation College Student in Medicine’

大西 友紀*


* 国保匝瑳市民病院,Sosa Municipal Hospital
学生のレポート作成に生成AIを使わせてみた件

小林 直人*1 永井 勅久*1,2 木村 映善*3


*1 愛媛大学医学部附属総合医学教育センター,Medical Education Center, Ehime University School of Medicine
*2 愛媛大学医学部附属国際化推進センター,Globalization Promotion Center, Ehime University School of Medicine
*3 愛媛大学大学院医学系研究科医療情報学講座,Department of Medical Informatics, Ehime University Graduate School of Medicine
ChatGPTを用いた高効率学習と人間の独自性

林 禅之*


*埼玉医科大学医学部教養教育,Department of Liberal Arts, Faculty of Medicine, Saitama Medical University
「ChatGPTを用いた高効率学習と人間の独自性」(左ページ掲載)への応答

金田 侑大*


*北海道大学医学部,School of Medicine, Hokkaido University
AIの時代に医学教育は何をすべきか

秋好 久美子*1,2 山本 恭子*1 中川 幹子*2 髙橋 尚彦*2


*1 大分大学医学部医学教育センター,Center for Medical Education, Faculty of Medicine, Oita University
*2 大分大学医学部循環器内科・臨床検査診断学講座,Department of Cardiology and Clinical Examination, Faculty of Medicine, Oita University
医学部卒前教育における系統的キャリアデザイン教育の必要性

駒澤 伸泰*1,2


*1 香川大学医学部地域医療共育推進オフィス,Community Medicine Education Promotion Office, Faculty of Medicine, Kagawa University
*2 香川大学医学部医学教育学講座,Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Kagawa University
医療者の臨床・研究・教育活動を哲学の観点で位置づけし教育に活かす試み

柿坂 庸介*1 此松 和俊*1,2 久保田 隆文*1,2


*1 東北大学大学院医学系研究科てんかん学分野,Department of Epileptology, Tohoku University Graduate School of Medicine, Sendai, JAPAN
*2 東北大学大学院医学系研究科神経内科学分野,Department of Neurology, Tohoku University Graduate School of Medicine, Sendai, JAPAN
一般財団法人筑波学園病院
Tsukuba Gakuen Hospital

原田 繁(病院長,臨床研修責任者)
齋藤 重行(副病院長,プログラム責任者)

聖路加国際病院
St. Luke’s International Hospital

有岡 宏子(副院長 研修管理委員長) 石松 伸一(院長)

公益社団法人地域医療振興協会 横須賀市立うわまち病院
Yokosuka General Hospital Uwamachi

沼田 裕一(管理者)
岩澤 孝昌(副病院長,内科専門研修プログラム統括責任者)
神尾 学(初期臨床研修プログラム責任者)

湘南鎌倉総合病院
Shonan Kamakura General Hospital

守矢 英和(臨床研修委員長)
小林 修三(院長)

川崎市立川崎病院
Kawasaki Municipal Hospital

野﨑 博之(病院長)

牛久愛和総合病院
Ushiku Aiwa General Hospital

藤縄 学(プログラム責任者)

第57回日本医学教育学会大会

一般社団法人 日本医学教育学会 リーフレット

J-STAGE

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認定医学教育専門家資格制度

コアカリナビ

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