学会誌
論文抄録
『医学教育』54巻・第2号【抄録】2023年04月25日
序文:特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラムを企画するにあたって
錦織 宏*1,3 小西 靖彦*2,3
In Featuring the Special Topics
Hiroshi Nishigori*1,3 Yasuhiko Konishi*2,3
*1 名古屋大学大学院医学研究科総合医学教育センター,Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
*2 静岡県立総合病院,Shizuoka General Hospital
*3 日本医学教育学会,Japan Society for Medical Education
1.医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度版),改訂の概要
小西 靖彦*
要旨:
医学教育モデル・コア・カリキュラム令和4年度改訂の基本方針は,①20年後以降の社会も想定した資質・能力の改訂,②アウトカム基盤型教育のさらなる展開(学修目標を再編成し,初めて方略・評価の章を追加),③医師養成をめぐる制度改正等との整合,④スリム化と電子化,⑤研究者育成の視点,⑥根拠に基づいたコアカリ内容,⑦歯学・薬学コアカリとの一部共通化である.
主要な改訂点は,資質・能力に「総合的に患者・生活者をみる姿勢」と「情報・科学技術を活かす能力」を追加したこと,国家試験との整合をとった病名の整理,感染症を実臨床に沿った記載とした点,臨床実習での「基本診療科」についてJACMEと協議し整合を図ったことなどである.
キーワード:医学教育モデル・コア・カリキュラム,資質・能力,アウトカム基盤型教育,総合的に患者・生活者をみる姿勢,情報・科学技術を活かす能力
Yasuhiko Konishi*
Abstract:
The basic policies of the 2022 revision of the Model Core Curriculum for Medical Education are:(1) revision of the basic qualities and abilities required of physicians in society in 2040 and beyond,(2) further development of outcome-based education(reorganization of learning objectives and the addition of a chapter on strategy and assessment),(3) consistency with legal and institutional changes in physician training,(4) streamlining and digitization of the document, (5) improvements to future researcher training and development, (6) evidence-based Model Core Curriculum content, and (7) Partial standardization with the core curricula of dentistry and pharmacy.
Major points of revision include the addition of "Generalism" and "Information Technology " to the list of qualities and abilities, reorganization of diseases are to be consistent with the national examination, description of infectious diseases are to based on actual clinical practice, and "basic departments/specialties for participatory clinical clerkship" following discussion with JACME.
Keywords: model core curriculum for medical education, qualities and abilities of medical students, outcome-based education, generalism, information technology
* 静岡県立総合病院,Shizuoka General Hospital
* 日本医学教育学会,Japan Society for Medical Education
2.資質・能力に新設された総合的に患者・生活者をみる姿勢について
春田 淳志*1 安藤 崇之*2 遠藤 周*3 金子 惇*4 鋪野 紀好*5
長嶺 由衣子*6 錦織 宏*7 藤川 裕恭*8 山梨 啓友*9
要旨:
少子高齢化社会の背景と令和2年度からの調査を踏まえ,患者の抱える問題を臓器横断的に捉えた上で,心理社会的背景も踏まえた総合的な視点とアプローチの必要性が示され,医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年改訂版)に総合的に患者・生活者をみる姿勢が資質・能力に新設された.下位目標として「全人的な視点とアプローチ」「地域の視点とアプローチ」「人生の視点とアプローチ」「社会の視点とアプローチ」が位置づけられた.抽象と具体,概念と経験,自己と他者等の視点を統合し,自己の在り方を省察できるような複数の学習理論を踏まえた教育方法が提案された.このような医学教育を通じて,患者・生活者のウェルビーイングが向上することを期待する.
キーワード:総合,全人的,地域,人生,社会
Junji Haruta*1 Takayuki Ando*2 Amane Endo*3 Makoto Kaneko*4 Kiyoshi Shikino*5
Yuiko Nagamine*6 Hiroshi Nishigori*7 Hirohisa Fujikawa*8 Hirotomo Yamanashi*9
Abstract:
Based on the social context of an aging society and surveys conducted since 2020, the need for comprehensive perspectives and approaches that consider patients’psychosocial background and a cross-organ perspective has been identified. As a result, a new quality and ability, namely comprehensive attitudes toward patients, has been established as part of the core curriculum for medical education in FY2022. Specific learning objectives include "holistic perspectives and approaches," "community perspectives and approaches," "life perspectives and approaches," and "social perspectives and approaches". An educational design that draws on multiple learning theories to enable reflection on one's own way of being has been proposed to integrate abstract and concrete, conceptual and experiential, and self and others perspectives. It is expected that this medical education will lead to improvement in the well-being of individuals, families, and communities.
Keywords: generalism, holistic, community, life, social
*1 慶應義塾大学医学部医学教育統轄センター,Medical Education Center, School of Medicine, Keio University
*2 慶應義塾大学医学部総合診療教育センター,Center for General Medicine Education, School of Medicine, Keio University
*3 順天堂大学医学部医学教育研究室/小児科学講座,Department of Medical Education, Department of Pediatrics, Juntendo University School of Medicine
*4 横浜市立大学大学院データサイエンス研究科ヘルスデータサイエンス専攻,Department of Health Data Science, Yokohama City University
*5 千葉大学大学院医学研究院地域医療教育学,Department of Community-oriented Medical Education, Graduate School of Medicine, Chiba University
*6 東京医科歯科大学医歯学総合研究科国際健康推進医学,Department of Global Health Promotion, Tokyo Medical and Dental University
*7 名古屋大学総合医学教育センター,Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
*8 東京大学大学院医学系研究科医学教育国際研究センター医学教育学部門,Department of Medical Education Studies, International Research Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, The University of Tokyo
*9 長崎大学大学院医歯薬学総合研究科先進予防医学共同専攻総合診療学分野,Department of General Medicine, Nagasaki University Graduate School of Biomedical Sciences
3.新設された資質・能力「情報・科学技術を活かす能力」
西城 卓也*1 淺田 義和*2 今福 輪太郎*1 尾上 剛史*3
黄 世捷*4 高見 秀樹*3 野村 理*6 高橋 優三*7
要旨:
医師の情報・科学技術を活用する能力を開発する重要性を背景に,医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)においては,資質・能力「情報・科学技術を活かす能力」が新設された.これは「発展し続ける情報化社会を理解し,人工知能等の情報・科学技術を活用しながら,医学研究・医療を実践する」と概説され,「情報・科学技術に向き合うための倫理観とルール」,「医療とそれを取り巻く社会に必要な情報・科学技術の原理」,「診療現場における情報・科学技術の活用」の 3つの観点に整理して学修目標が設定された.この今後ますます重要な目標になるこの資質・能力の策定のプロセスを振り返りつつ,今後の展望を占った.
キーワード:医学教育モデル・コア・カリキュラム 情報科学技術 デジタル・トランスフォーメーション
"Making Use of Information, Science and Technology"
Takuya Saiki*1 Yoshikazu Asada*2 Rintaro Imafuku*1 Takeshi Onoe*3
Seisyou Kou*4 Hideki Takami*3 Osamu Nomura*6 Yuzo Takahashi*7
Abstract:
Due to the importance of developing physicians’ competencies to utilize information, science, and technology, the 2022 revision of the Model Core Curriculum for Medical Education newly established guidelines for qualities and competencies, which it refers to as “Competencies to utilize information, science, and technology.” The Model Core Curriculum outlines these qualities as “understanding the ever-developing information society and practicing medical research and treatment while utilizing information, science and technology such as artificial intelligence.” The guidelines are organized by the three perspectives of “ethical viewpoints and rules for dealing with information, science and technology,” “principles of information, science and technology necessary for medicine and its surrounding society,” and “utilization of information, science and technology in the medical field.” The objectives of the course were set from the three perspectives of “ethics and rules for dealing with information, science and technology,” “principles of information, science and technology necessary for medicine and the society surrounding it,” and “utilization of information, science and technology in medical practice.” We looked back on the process of formulating these qualities and competencies, which will become increasingly important, and discussed their future prospects.
Keywords: the model core curriculum,information science and technology,digital transformation
*1 岐阜大学医学教育開発研究センター,Gifu University, Medical Education Development Center
*2 自治医科大学医学教育センター,Jichi Medical University Medical Education Center
*3 名古屋大学医学部付属病院卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,Nagoya University Hospital Center for Postgraduate Clinical Training and Career Development
*4 聖マリアンナ医科大学医学部医学科循環器内科,St. Marianna University School of Medicine, Division of Cardiology, Department of Internal Medicine
*5 名古屋大学医学部附属病院消化器外科,Nagoya University Graduate School of Medicine Department of Gastroenterological Surgery
*6 弘前大学大学院医学研究科医学教育学講座,Hirosaki University, Graduate school of medicine, Department of Health Science Education
*7 兵庫医科大学医学教育センター,Hyogo College of Medicine, Medical Education Center
4.医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)と医師国家試験出題基準との整合
小松 弘幸*1 山脇 正永*2 生坂 政臣*3 江頭 正人*4 小西 靖彦*5
鈴木 敬一郎*6 島田 昌一*7 野村 理*8 松山 泰*9 矢野 晴美*10
山本 憲*11 尾上 剛史*12 長谷川 仁志*13 高見 秀樹*14 岡崎 仁昭*15
要旨:
今回改訂では,医学教育モデル・コア・カリキュラム(コアカリ)の資質・能力「専門知識に基づいた問題解決能力(PS)」と医師国家試験出題基準との整合性を図った.出題基準「必修の基本的事項」の『主要疾患・症候群』とコアカリ別表1の基本疾患,「医学総論」の『症候,診察,検査,治療』とコアカリ別表2の各項目,「医学各論」の疾患とコアカリPS-02項目の疾患を対応させた.コアカリ収載疾患は「国試出題基準の改訂に向けた研究」の出題レベル分類表による評価結果用いて妥当性を検証し,約690疾患を選定した.コアカリ疾患数への初めての言及と基本疾患(約200)の提示により,医学部で学修すべき疾患の検討が今後深まることを期待する.
キーワード:モデル・コア・カリキュラム,医師国家試験出題基準,疾患数,基本疾患
Hiroyuki Komatsu*1 Masanaga Yamawaki*2 Masatomi Ikusaka*3 Masao Eto*4
Yasuhiko Konishi*5 Keiichiro Suzuki*6 Shoichi Shimada*7 Osamu Nomura*8
Yasushi Matsuyama*9 Harumi Gomi*10 Akira Yamamoto*11 Takeshi Onoue*12
Hitoshi Hasegawa*13 Hideki Takami*14 Hitoaki Okazaki*15
Abstract:
In this revision, we have attempted to align the Model Core Curriculum for Medical Education competency, "problem-solving ability based on specialized knowledge," with the“Standards of National Examination for Medical Practitioners.”The major diseases and syndromes in "Essential Fundamentals" correspond to the basic diseases in Table 1 of the Core Curriculum, symptoms, physical and laboratory examinations, and treatment in "General Medicine" correspond to the items in Table 2 of the Core Curriculum, and the diseases in "Medical Theory" correspond to the diseases in PS-02 of the Core Curriculum. The validity of the diseases in the Core Curriculum was verified using the evaluation results of the examination level classification of the "Research for Revision of National Examination Criteria.” Approximately 690 diseases were conclusively selected. This revision mentions the number of diseases in the Core Curriculum for the first time. Hopefully, this will lead to a deeper examination of diseases that should be studied in medical schools in the future.
Keywords: model core curriculum,standards of national examination,number of the diseases,basic diseases
*1 宮崎大学医学部 医療人育成推進センター,Center for Medical Education and Career Development, Faculty of Medicine, University of Miyazaki
*2 東京医科歯科大学臨床医学教育開発学,Institute of Education, Tokyo Medical & Dental University
*3 千葉大学医学部附属病院総合診療科,Department of General Medicine, Chiba University Hospital
*4 東京大学医学教育国際研究センター,Medical Education, Graduate School of Medicine, University of Tokyo
*5 静岡県立総合病院,Shizuoka General Hospital
*6 兵庫医科大学,Hyogo Medical University
*7 大阪大学神経細胞生物学,Department of Neuroscience and Cell Biology, Graduate School of Medicine, Osaka University
*8 弘前大学大学院医学研究科医学教育学講座,Department of Health Sciences Education,Hirosaki University
*9 自治医科大学医学教育センター,Medical Education Center, Jichi Medical University
*10 国際医療福祉大学医学教育統括センター,Office of Medical Education and Center for Infectious Diseases, International University of Health and Welfare School of Medicine
*11 京都大学医学教育・国際化推進センター,Medical Education Center, Kyoto University
*12 名古屋大学医学部附属病院卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,Center for Postgraduate Clinical Training and Career Development, Nagoya University Hospital
*13 秋田大学医学教育学講座,Department of Medical Education, Akita University Graduate School of Medicine
*14 名古屋大学医学部附属病院卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,
Center for Postgraduate Clinical Training and Career Development, Nagoya University Hospital
*15 自治医科大学医学教育センター,Medical Education Center, Jichi Medical University
5.医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)と共用試験公的化/診療参加型臨床実習
高橋 誠*1 松島 加代子*2 高村 昭輝*3 蓮沼 直子*4 小松 弘幸*5
守屋 利佳*6 磯部 真倫*7 近藤 猛*8 田中 淳一*9 山本 憲*10
要旨:
医学教育モデル・コア・カリキュラムがよりアウトカム基盤型に改訂されたことと,医学生が臨床実習で行う医業が法的に位置付けられたことに対応して,診療参加型臨床実習実施ガイドラインを改訂した.診療参加型臨床実習の充実を図る意義,医学生が臨床実習で行う医業の範囲,守秘義務,患者同意,患者相談対応窓口,臨床実習の目標,シミュレーション教育,臨床実習を行う診療科等,実習現場での評価,CC-EPOC,学生を信頼し任せられる役割などを,改訂あるいは新規に記述した.シームレスな卒前・卒後教育を推進する基盤ができたが,臨床実習修了時に期待される具体的な到達度や診療科特異的な臨床実習の目標および方略の検討が今後の課題と考える.
キーワード:コアカリ,共用試験,医師法改正,診療参加型臨床実習
Test Being Made an Official Requirement / Participatory Clinical Clerkship
Makoto Takahashi*1 Kayoko Matsushima*2 Akiteru Takamura*3 Naoko Hasunuma*4
Hiroyuki Komatsu*5 Rika Moriya*6 Masonori Isobe*7 Takeshi Kondo*8
Junichi Tanaka*9 Akira Yamamoto*10
Abstract:
Following the revision of the structure and content of the Model Core Curriculum for Medical Education to be more outcome-based and the legal status of the medical practice performed by medical students in the clinical clerkship, we have revised the Guideline for Participatory Clinical Clerkship. The following items were revised or newly described:significance of enhancing the participatory clinical clerkship, scope of medical practice, confidentiality, patient consent, patient consultation and support service, objectives of the clinical clerkship, simulation education, departments where the clinical clerkship is conducted, assessment in the clinical practice setting, CC-EPOC, and entrustable professional activities. A foundation has been established to promote seamless undergraduate and postgraduate medical education. However, future work is needed to examine the specific level of performance expected at the end of the clinical clerkship and department-specific clinical practice goals and educational strategies.
Keywords: model core curriculum, common achievement test, medical practitioners' act amendment, clinical clerkship
*1 北海道大学大学院医学研究院 医学教育・国際交流推進センター,Center for Medical Education and International Relations, Faculty of Medicine, Hokkaido University
*2 長崎大学病院 医療教育開発センター,Medical Education Development Center, Nagasaki University Hospital
*3 富山大学学術研究部 医学系医学教育学講座,Department of Medical Education, Graduate School of Medicine, University of Toyama
*4 広島大学医学部附属医学教育センター,Center for Medical Education, Hiroshima University School of Medicine
*5 宮崎大学医学部 医療人育成推進センター,Center for Medical Education and Career Development, Faculty of Medicine, University of Miyazaki
*6 北里大学医学部 医学教育研究開発センター 医学教育研究部門,Department of Medical Education, Kitasato University School of Medicine
*7 新潟大学医歯学総合病院 医師研修センター,Comprehensive Medical Education Center, Niigata University
*8 名古屋大学 医学部附属病院 卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,Center for Postgraduate Clinical Training and Career Development, Nagoya University Hospital
*9 東北大学 大学院医学系研究科 医学教育推進センター,Office of Medical Education, Tohoku University Graduate School of Medicine
*10 京都大学 大学院医学研究科 医学教育・国際化推進センター,Medical Education Center, Kyoto University
6.研究者育成の視点
鈴木 敬一郎*1 島田 昌一*2 中山 健夫*3 山脇 正永*4 鯉沼 代造*5 山口 久美子*6
要旨:
今回の新しいモデル・コア・カリキュラムでは,「医学・医療の発展のための医学研究の重要性を理解し,科学的思考を身に付けながら,学術・研究活動に関与して医学を創造する.」という目的を掲げている.重要なことは,研究室配属などの科学的素養や研究者養成教育がモデル・コア・カリキュラムの中に明確に位置付けられ,全学生を対象にしていることである.リサーチマインド,既知の知,研究の実施,研究の発信,研究倫理の5項目から構成されている.また研究室配属や基礎医学実習についても記載に加えた.将来的に基礎医学研究者の増加が期待されるが,さらに研究者対する政策的ならびに経済的支援も必要であろう.
キーワード:リサーチマインド,既知の知,研究の実施,研究の発信,研究倫理
Keiichiro Suzuki*1 Shoichi Shimada*2 Takeo Nakayama*3
Masanaga Yamawaki*4 Daizo Koinuma*5 Kumiko Yamaguchi*6
Abstract:
In the new Model Core Curriculum, the objective stated is to“understand the importance of medical research for the advancement of medicine and medical care, and support innovation in medicine through involvement in academic and research activities, developing one’s scientific thinking skills.”Importantly, scientific background and researcher training education, such as laboratory assignments, are clearly positioned in the Model Core Curriculum and are available to all students. The curriculum consists of five components:Developing a research mindset, Understanding established theories, Conducting Research, Publishing Research, and Research Ethics. In addition, laboratory experience and practical training in basic medicine were also added to the description. Further policy and financial support for researchers will be necessary to increase the number of basic medical researchers in the future.
Keywords: developing a research mindset, understanding established theories, conducting Research, publishing research, research ethics
*1 兵庫医科大学,Hyogo Medical University
*2 大阪大学大学院医学系研究科 解剖学講座 神経細胞生物学,Department of Anatomy,Neuroscience and Cell Biology,Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Osaka University
*3 京都大学大学院医学研究科 社会健康医学系専攻健康管理学講座健康情報学,Department of Health Informatics, School of Public Health, Graduate School of Medicine, Kyoto University, Kyoto
*4 東京医科歯科大学臨床医学教育開発学,Institute of Education, Tokyo Medical & Dental University
*5 東京大学大学院医学系研究科 病因・病理学専攻病理学講座,Department of Pathology, Immunology and Microbiology, Graduate School of Medicine, The University of Tokyo
*6 東京医科歯科大学 統合教育機構,Institute of Education, Tokyo Medical and Dental University
7.方略とGood Practice(1)
松島 加代子*1 淺田 義和*2 野村 理*3 春田 淳志*4
山口 久美子*5 近藤 猛*6 錦織 宏*7 小西 靖彦*8
要旨:
令和4年改訂版医学教育モデル・コア・カリキュラム(以下,コアカリ)では,アウトカム基盤型教育において,さらなる展開として,新たに『学修方略・評価』の章が追加された.カリキュラムの重要な要素である方略・評価の章を加え,資質・能力に紐づけることで,学修者や指導者にコアカリを活用していただけるよう工夫した.また,教育現場ですぐに実践していただけるように11の方略・評価事例をGood Practiceとして紹介した.ただし,これらのGood Practiceは,各施設での実施を必須とするものではなく,あくまで参考例として掲載している.各大学の特徴を生かした独自の方略・評価が策定され,本章がさらに発展していくことを期待する.
キーワード:コアカリ,方略,学修方略,グッドプラクティス,アウトカム基盤型教育,SPICESモデル
Kayoko Matsushima*1 Yoshikazu Asada*2 Osamu Nomura*3 Junji Haruta*4
Kumiko Yamaguchi*5 Takeshi Kondo*6 Hiroshi Nishigori*7 Yasuhiko Konishi*8
Abstract:
In the 2022 revision of the Model Core Curriculum, a new "Educational Strategies and Assessment" section was added as a further development in outcome-based education. By adding a chapter on strategies and evaluation, which is an important element of the curriculum, and linking it to qualities and abilities, we have devised a way for learners and instructors to make use of the Core Curriculum more easily. In addition, 11 example of strategy and assessment cases are included as Good Practice to encourage practical application. However, since these are only examples, we hope this chapter will be further developed as universities create strategies and evaluations that make the most of their unique characteristics.
Keywords: model core curriculum,educational strategies,learning strategies,good practice,outcome-based education,SPICES model
*1 長崎大学病院医療教育開発センター,Medical Education Development Center, Nagasaki University Hospital
*2 自治医科大学医学教育センター,Medical Education Center, Jichi Medical University
*3 弘前大学大学院医学研究科医学教育学講座,Department of Health Sciences Education,Hirosaki University
*4 慶應義塾大学医学部医学教育統轄センター,Medical Education Center, School of Medicine, Keio University
*5 東京医科歯科大学統合教育機構,Institute of Education, Tokyo Medical and Dental University
*6 名古屋大学 医学部附属病院 卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,Center for Postgraduate Clinical Training and Career Development, Nagoya University Hospital
*7 名古屋大学大学院医学研究科総合医学教育センター,Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
*8 静岡県立総合病院,Shizuoka General Hospital
8.学修評価とGood Practice(2)
伊藤 彰一*1 岡崎 仁昭*2 小松 弘幸*3 錦織 宏*4 松山 泰*2 山脇 正永*5
菊川 誠*6 清水 郁夫*1 中村 真理子*7 三谷 昌平*8
要旨:
医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)で新たに記載された「第3章 学修方略・評価」の「II.学修評価」は,1.学修評価の考え方,2.学修評価の方法,3.学修評価の問いの三部構成となっている.3.学修評価の問いでは,「評価の在り方は教育機関によって異なる」という基本的な考え方にもとづいて,あえて「問い」に対する回答が記載されていない.カリキュラム開発において学修評価を計画する際には,「Ⅱ.学修評価」の記載を参考にしつつ,カリキュラムの背景や文脈をふまえて検討を重ねていただきたい.
キーワード:医学教育モデル・コア・カリキュラム,学修評価,カリキュラム開発
Shoichi Ito*1 Hitoaki Okazaki*2 Hiroyuki Komatsu*3 Hiroshi Nishigori*4
Yasushi Matsuyama*2 Masanaga Yamawaki*5 Makoto Kikukawa*6
Ikuo Shimizu*1 Mariko Nakamura*7 Shohei Mitani*8
Abstract:
In the 2022 Model Core Curriculum for Medical Education in Japan, "Chapter 3, Educational strategies and assessment" section II. “Learner Assessment,”consists of three parts:II-1. Approaches to learner assessment, II-2. Assessment methods, and II-3. Questions about learner assessment. Based on the idea that "the way assessment is done varies from institution to institution," the answer to the "Question" is deliberately not included. We hope that readers will refer to this chapter when planning learning assessments in curriculum development while considering the curriculum's background and context.
Keywords: model core curriculum,learner assessment,curriculum development
*1 千葉大学大学院医学研究院医学教育学,Department of Medical Education,Chiba University School of Medicine,
*2 自治医科大学医学教育センター,Medical Education Center, Jichi Medical University
*3 宮崎大学医学部医療人育成推進センター,Center for Medical Education and Career Development, Faculty of Medicine, University of Miyazaki
*4 名古屋大学大学院医学研究科総合医学教育センター,Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
*5 東京医科歯科大学臨床医学教育開発学,Institute of Education, Tokyo Medical & Dental University
*6 九州大学大学院医学研究院 医学教育学講座,Department of Medical Education, Faculty of Medical Science,Kyusyu University School of Medicine
*7 東京慈恵会医科大学教育センター,Center for Medical Education, The Jikei University School of Medicine
*8 東京女子医科大学医学部生理学講座,Department of physiology,Tokyo Women’s Medical University School of Medicine
9.医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)のデジタル・トランスフォーメーション
近藤 猛*1 磯部 真倫*2
要旨:
医学教育モデル・コア・カリキュラム(コアカリ)を改訂するにあたり,コアカリの普及・将来の変化への準備・多数の専門家の協働作業を目的として,コアカリのデータ化と作業過程のデジタル化の導入という,デジタル・トランスフォーメーション(DX)を行った.データ化により,Webサイトでの検索/閲覧・エクセルファイルやcsvファイルといった複数の形態でのコアカリの配布・電子シラバスやデータ分析ソフトをはじめとする様々なソフトウェアとの連携し普及を促進できるようになった.作業過程のデジタル化により,複数のメンバーの同時並行作業による改訂が可能となり,先行研究に基づいた項目の選考など厳密な検討に基づいた改訂に繋がった.今後は,このようなデジタル技術導入を支える人員の充実,より広い範囲でのデータ化が求められる.
キーワード:医学教育モデル・コア・カリキュラム,デジタル・トランスフォーメーション,電子化,医学教育
Takeshi Kondo*1 Masanori Isobe*2
Abstract:
The Model Core Curriculum(Core Curriculum)is a "model" that systematically organizes the "core" parts of a university "curriculum," which all universities should work on in common. This section describes the part of the Core Curriculum revision that is related to digital transformation(DX). In order to disseminate the Core Curriculum, prepare for future changes, and support the collaborative work of many experts, the DX of the Core Curriculum included the introduction of data and the digitalization of the Core Curriculum work process. The digitization of the core curricula has made it possible to search for and browse through them on a website, distribute them in multiple formats such as Excel files and csv files, and link them to various software such as electronic syllabi and data analysis software. The digitalization of the work process has enabled multiple members to revise the core curricula in parallel. In the future, more personnel will need to support the introduction of such digital technology and a wider range of data.
Keywords: model core curriculum, digital transformation, digitalize, medical education
*1 名古屋大学医学部附属病院総合診療科/卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,Center for Postgraduate Clinical Training and Career Development, Nagoya University Hospital
*2 新潟大学医学部医学科 医学教育センター・産科婦人科,edical Education Center, School of Medicine, Niigata University
10.医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)国際発信・医学教育先進国の動向
矢野 晴美*1 松山 泰*2 及川 沙耶佳*3 菊川 誠*4 清水 郁夫*5 野村 理*6 錦織 宏*7
要旨:
世界で主流のコンピテンシーモデルとして,カナダのCanMEDS 2015,米国卒後臨床研修諮問機関ACGMEモデル,英国Tomorrow’s Doctorsがある.文部科学省医学教育モデル・コア・カリキュラム改訂では,海外調査が実施された.調査対象国の医学部では上記3つのいずれかが採用されており,これらのモデルの活用は,柔軟であった.各大学のカリキュラム・デザイン,教育の提供の自由度は高いが,質保証体制として,各国は世界医学教育連盟(WFME)などの認証が必要で,規制されている.また令和4年度改訂版モデル・コア・カリキュラムは英訳され世界に情報発信されている.
キーワード:コアカリ,医療者教育,コンピテンシー,アウトカム基盤型教育
Harumi Gomi*1 Yasushi Matsuyama*2 Sayaka Oikawa*3 Makoto Kikukawa*4
Ikuo Shimizu*5 Osamu Nomura*6 Hiroshi Nishigori*7
Abstract:
Globally, there are currently three major competency models for healthcare professions education: CanMEDS 2015 in Canada, Accreditation Council for Graduate Medical Education Six-Competency model in the United States, and Tomorrow’s Doctors in the United Kingdom. An investigation by the Revision Committee for the Japanese National Model Core Curriculum revealed that these competency models had been utilized in seven countries. In each country investigated for revision, medical schools were allowed to implement these major competency models flexibly. Although each university has a high degree of freedom in curriculum design and educational delivery, each country is regulated by a quality assurance system that requires accreditation by the World Federation for Medical Education(WFME)and other organizations. The 2022 Revision of the Japanese National Model Core Curriculum has also been translated into English and released to the global audience in the field.
Keywords: model core curriculum, health professions education, competencies, outcome-based education, Japan
*1 国際医療福祉大学医学部医学教育統括センター・感染症学,Office of Medical Education and Center for Infectious Diseases, International University of Health and Welfare School of Medicine
*2 自治医科大学医学教育センター,Medical Education Center, Jichi Medical University
*3 福島県立医科大学 医療人育成・支援センター,Center for Medical Education and Career Development, Fukushima Medical University
*4 九州大学大学院医学研究院 医学教育学講座,Department of Medical Education, Faculty of Medical Science,Kyusyu University School of Medicine
*5 千葉大学大学院医学研究院 医学教育学,Department of Medical Education,Chiba University School of Medicine
*6 弘前大学大学院医学研究科医学教育学講座,Department of Health Sciences Education,Hirosaki University
*7 名古屋大学総合医学教育センター, Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
総括 医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度版)
改訂の統括:根拠に基づいた医学教育
錦織 宏*
要旨:
日本医学教育学会による医学教育モデル・コア・カリキュラム(以下,コアカリ)の令和4年度改訂にあたっての素案作成は,学術論文や調査結果など多くの根拠に基づいて行った.多様な属性からなるチーム編成,Web会議システムを活用した十分な検討,行政と学会の円滑なコミュニケーション,医学教育に関連のある組織との丁寧な対話は,次回改訂でも継続することを推奨する.一方で,専門領域の学会との連携・コミュニケーションは今後の課題である.
今回改訂されたコアカリは,2020年代前半に本邦の医学教育学分野の有識者が叡智を結集した産物ではあるが,決して国家が押し付ける正義ではなく,そしてこれに盲目的に従うことを各大学の教員に強要するものでもない.現場で教育に携わる方には,20年後の社会を見据えて作成したこのコアカリを,大いに参考にしつつ,また時に疑いながら,教育を展開することを期待する.
キーワード:根拠に基づいた医学教育,行政,正義
Outline of the 2022 Revision of the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan
Oversight of the Revision:Evidence-Based Medical Education
Hiroshi Nishigori*
Abstract:
The 2022 revision of the Model Core Curriculum for Medical Education by the Japan Society for Medical Education was based on several data sets including academic papers and survey results. It is recommended that the formation of a team consisting of diverse attributes, sufficient discussion using a web conference system, smooth communication between the government and academic societies, and dialogue with organizations related to medical education be continued in the next revision. On the other hand, collaboration and communication with academic societies in specialized fields is an issue for the future.
Although the revised Model Core Curriculum for Medical Education is the product of the collective wisdom of experts in medical education in Japan in the early 2020s, it is by no means a legal mandate imposed by the state, nor does it force faculty members of each university to follow it blindly. We hope that those involved in medical education will use this Model Core Curriculum, which was prepared with an eye to society 20 years from now, as a reference guide, and at the same time, we hope that those involved in education in the field will implement the updated guidelines while sometimes questioning them.
Keywords: evidence-based medical education,educational policy,justice
*名古屋大学大学院医学研究科総合医学教育センター,Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
吉田 絵理子*1,2
要旨:
すべての医療者は多様なSOGI(性的指向・性自認)について学ぶ必要があるが,わが国ではLGBTQに関する医学教育のガイドラインは存在せず,実際に教育の場を用意するのは容易ではないだろう.本稿では,プロフェッショナリズム教育という観点から,LGBTQ当事者の語りを用いた学修について報告する.筆者はLGBTQ当事者の1人でもあり,講演では当事者としての語りを用いることがあるものの,この手法は一般化できない.そこで,一般社団法人にじいろドクターズが開発し実施した医師向けのLGBTQに関するヘルスケア学習コースの中から,LGBTQ当事者の語りと対話を用いた学びの実践について報告する.
キーワード:SOGI,LGBTQ,プロフェッショナリズム,ナラティブ
Eriko Yoshida*1,2
Abstract:
All medical providers need to learn about diverse sexual orientations, gender identity, and LGBTQ people. However, no guidelines for education exist in Japan, and it may be challenging to actually provide educational opportunities. This paper reports on education using the narratives of LGBTQ persons from the perspective of professionalism education. Although the author is a member of the LGBTQ community and sometimes uses the narratives of my experience in lectures, this method cannot be generalized. Therefore, this paper reports on a learning practice using narratives and dialogues of LGBTQ persons from an LGBTQ healthcare learning course for physicians developed and implemented by Nijiiro Doctors.
Keywords: sexual orientation and gender identity,LGBTQ,professionalism,narrative
*1 一般社団法人にじいろドクターズ,Nijiiro Doctors
*2 川崎協同病院総合診療科,Department of General Internal Medicine, Kawasaki Kyodo Hospital
柿坂 庸介*
要旨:
筆者は医学科生に対し2013年より「症例報告の書き方」講義と執筆指導を開始した.講義では,まず症例報告の教育的意義(疾患理解,論理的思考,発信力ならびに臨床推論力の向上)を強調する.ついで新規点ならびに臨床的意義を明確にする重要性を示す.次に執筆過程を4分割しそれぞれに目的と具体的行動を設定し,実症例を提示しながら解説する.執筆指導では症例報告における「要修正部位に対し資料を示しながら,具体的な訂正法を提示する」介入により,医学領域の作文学修における転移を促す教育法を模索している.講義のアーカイブ化と学生の自律的成長を促す環境構築により,本教育は持続可能な医学教育文化となりうる.
キーワード:学生教育,症例報告教育,期待評価理論,ARCSモデル
Yosuke Kakisaka*
Abstract:
This report presents a case report writing activity, consisting of didactic lectures and actual writing instruction, conducted for medical students since 2013. This activity is based on previous studies discussing the educational significance of writing case reports and the author’s experience. It is structured in a way that not only teaches students how to write but also motivates them. In the lecture, the educational significance of writing case reports will first be emphasized. It will also explain that various aspects of academic skills, as well as clinical skills such as diagnostic reasoning, can be enhanced through the activity. The lecture will begin with topics designed to motivate students toward case writing. First, the “new points” of a case and its clinical significance will be identified. The process is divided into four parts to facilitate learning actual case writing. The purpose and “what to do” are clearly demonstrated with examples of published case reports to avoid excessive cognitive load on the students. In addition, when teaching actual writing, we document meta-linguistic examples and provide direct corrective feedback to facilitate the transfer of writing skills. The key to sustaining the educational activities will be to archive lectures and create an educational environment that encourages students to think and write independently about their clinical experiences.
Keywords: education for medical students, case writing education, expectancy-value theory, ARCS model
*東北大学大学院医学系研究科てんかん学分野,Department of Epileptology, Tohoku University Graduate School of Medicine, Sendai, Japan
木村 武司*1,2 森下 真理子*1,3,4 種村 文孝*1,3
『完訳アウトサイダーズ ラベリング理論再考』
第1章 アウトサイダーズ
第2章 逸脱の種類-継時的モデル
ハワードS. ベッカー著 村上直之訳 現代人文社2011年
*1 名古屋大学大学院医学研究科総合医学教育センター,Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Nagoya University
*2 名古屋大学医学部附属病院卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,Center for Postgraduate Clinical Training and Career Development, Nagoya University Hospital
*3 京都大学大学院医学研究科医学教育・国際化推進センター,Center for Medical Education and Internationalization, Graduate School of Medicine, Kyoto University
*4 京都保健会仁和診療所,Ninna family clinic