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学会誌

論文抄録

『医学教育』46巻・第6号【抄録】2015年12月25日

INDEX
Practical
Research
琉球大学における臨床研修指導医養成セミナーの評価
…武村 克哉,大屋 祐輔
総 説 専門医育成をアウトカム基盤型で考える
…田邊 政裕
短 報 看護師を対象とした手指の汚染状況を可視化する
―手指衛生教育の実践に関する検討―
…山本 容子,室田 昌子,岩脇 陽子,滝下 幸栄,柴田 明美,原田 清美,松岡 知子
Short
Report
Live trauma surgery demonstration with a porcine model is valuable training for physicians and nurses
…Yoshimitsu IZAWA, Yasumitsu MIZOBATA, Takashi FUJITA,
Hisashi MATSUMOTO, Michiaki HATA, Chikara YONEKAWA,
Takashi NAGATA, Shuji HISHIKAWA, Yukitoshi MAKIMURA,
Satoshi KUNITA, Keisuke YAMASHITA,Masayuki SUZUKAWA
and Alan K. LEFOR
短 報 在宅ケアにおける多職種連携教育:医学生と理学療法学大学院生の恊働
…阿部 恵子,安井 浩樹,内山 靖,末松 三奈,植村 和正
掲示板 第18回東海大学臨床研修指導医養成講習会:
ワークショップ報告「研修医のキャリアデザイン」
…賀來 敦,和泉 俊一郎
琉球大学における臨床研修指導医養成セミナーの評価

武村 克哉* 大屋 祐輔*

要旨:
臨床研修指導医講習会は全国で広く行われているが,未だ十分に評価されていない.
本研究の目的は,当大学の指導医養成セミナーの効果を明らかにすることである.琉球大学の医師172名を対象に,2006年10月から2007年3月に調査票および小テストを実施した.セミナー受講者は42名,未受講者は130名であった.受講者群は,未受講者群に比較し,カリキュラム作成,フィードバック,臨床教育技法に関する知識,熱意ある態度を有意に有していた.1泊2日の本セミナーは臨床教育に関する知識,態度に一定の効果があることが示唆された.一方,現場での行動変容や指導医間ネットワーク形成には限定的な効果に留まる可能性がある.
キーワード:指導医講習会,卒後医学教育

Abstract:
Faculty development (FD) programs have been held all over Japan since the change to the postgraduate clinical training system in 2004. The programs, however, have not been well evaluated in Japan. The objective of our study was to elucidate the effectiveness of 2-day FD workshops at the University of the Ryukyus. We conducted a survey and test about clinical education involving 172 physicians of the University of the Ryukyus from October 2006 to March 2007. Of the total, 42 of them had participated in our FD workshop between 2003 and 2006, and 130 of them had not participated in it. The average follow-up period of the participant group was 24 months after workshops. The participant group (n=42) had more knowledge of curriculum design and development, giving feedback, and educational techniques than the non-participants (n=130). The participant group also had a more enthusiastic attitude than the nonparticipants.
Our study suggests that the 2-day FD workshops at the University of the Ryukyus could be effective for nurturing knowledge and attitudes toward clinical education, but may have a limited effect on changes in practice and networking among physician instructors.
Key words: Faculty development workshop, Graduate Medical education


*1 琉球大学医学部附属病院地域医療部,Division of community-based Medicine and Primary Care, University of the Ryukyus Hospital
[〒903-0125 沖縄県中頭郡西原町上原207]
*2 琉球大学大学院医学研究科循環器・腎臓・神経内科学講座,Department of Cardiovascular Medicine, Nephrology, and Neurology, University of the Ryukus Graduate School of Medicine
受付:2015年3月15日,受理:2015年10月30日
専門医育成をアウトカム基盤型で考える

田邊 政裕*

要旨:
我が国の医学・医療に携わる組織が参加して「日本専門医機構」(機構)が創設された.機構は専門医の認定とプログラムの評価・認定を統一的に行うことによって,専門医の質保証や国民に対する説明責任を果たすことができる.アウトカム基盤型教育は育成した医師の質保証に従来の教育よりも重点をおく特徴があり,新たな専門医制度もアウトカム基盤型で構築されることが望まれる.新たな専門医制度の概要を紹介すると共に,最近公表された専門医制度の具体的な内容を示す専門医育成制度整備指針を踏まえてこの専門医制度について考察する.
キーワード:専門医,アウトカム基盤型教育,日本専門医機構,コア・コンピテンシー,専門研修プログラム


*千葉県立保健医療大学,Chiba Prefectural University of Health Sciences
[〒261-0014 千葉市美浜区若葉2-10-1]
受付:2015年1月5日,受理:2015年10月30日
看護師を対象とした手指の汚染状況を可視化する
―手指衛生教育の実践に関する検討―

山本 容子* 室田 昌子* 岩脇 陽子* 滝下 幸栄* 柴田 明美* 原田 清美* 松岡 知子*

要旨:
背景:手指衛生は医療関連感染防止の最も重要な対策である.看護師を対象に手指の汚染状況を可視化する手指衛生教育を実践し検討した.
方法:看護師29名にATP拭き取り検査及び蛍光塗料とブラックライトを併用した教育を実践し調査した.
結果:手指衛生が重要であるとの認識は,教育後に有意に高くなった.また,研修目標の到達度では,約8割の看護師が「自分自身の手洗い方法についての振り返り」,「手袋を外した後の手指衛生の必要性の理解」,「自分自身の洗い残し部位の確認」ができたとしていた.
考察:本手指衛生教育は, 看護師の手指衛生に対する重要性の認識を高めることが示唆された.
キーワード:ATP拭き取り検査,蛍光塗料とブラックライト,手指衛生,手洗い,看護教育


* 京都府立医科大学医学部看護学科,School of Nursing, Kyoto Prefectural University of Medicine
[〒602-0857 京都市上京区清和院口寺町東入中御霊町410]
受付:2015年4月24日,受理:2015年10月30日
Live trauma surgery demonstration with a porcine model is valuable training for physicians and nurses

Yoshimitsu IZAWA*1,8 Yasumitsu MIZOBATA*2 Takashi FUJITA*3 Hisashi MATSUMOTO*4
Michiaki HATA*5 Chikara YONEKAWA*1 Takashi NAGATA*6 Shuji HISHIKAWA*7,8
Yukitoshi MAKIMURA*8 Satoshi KUNITA*8 Keisuke YAMASHITA*1 Masayuki SUZUKAWA*1
and Alan K. LEFOR*7,8

Sources of research funding: We gratefully acknowledge the support of the 17th Congress of the Japanese Society for Emergency Medicine support of this program.
Ethical considerations: The program was conducted after receiving approval from the Institutional Animal Experiment Committee of the Jichi Medical University, and in accordance with the Institutional Regulation for Animal Experiments and Fundamental Guideline for Proper Conduction of Animal Experiment and Related Activities in Academic Research Institutions under the jurisdiction of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology of Japan. It was approved on April 9th, 2014. The approval number is 14-225.
Disclosure of conflicts of interests: We gratefully acknowledge the contributions of personnel from Panasonic Corp. who enabled the interactive communication system.

Abstract
Introduction: Live surgery demonstrations have been widely used in surgical education. However, they cannot be used to demonstrate trauma surgery due to the emergency situation and lack of informed consent. The aim of this study was to conduct a live demonstration of trauma surgery with a porcine model to increase educational opportunities in trauma surgery.
Methods: Live demonstration was conducted at the Center for Development of Advanced Medical Technology (CDAMtec), Jichi Medical University, Japan. An experienced trauma surgeon instructed three trainees during a live demonstration using pre-planned injuries in a porcine model. A six-point Likert Scale was used on a written survey to determine the value of the program to the viewers. Free-form written comments were also obtained from the participants. Live images of the surgical field were transmitted to a lecture room by a closed wireless LAN with interactive bidirectional audio capability.
Results: Eighty-three participants viewed this live demonstration and completed the questionnaire. Participants were highly satisfied with the live demonstration (mean survey scores: 4.6-5.1/6), and gave very positive feedback concerning the educational value of this program. Nine free-form comments were submitted, which revealed that the participants felt they could acquire concrete skills for trauma surgery.
Discussion: Live demonstrations for trauma surgery using a porcine model are a feasible and effective educational tool to demonstrate technical procedures and non-technical skills, with possible added advantages regarding the ethical considerations of performing a live surgery demonstration.
Key words: Live demonstration, trauma surgery, porcine model, surgical education


*1 Department of Emergency and Critical Care Medicine, Jichi Medical University, Tochigi, Japan
[Yakushiji 3311-1 Shimotsuke, Tochigi Japan 329-0498]
*2 Department of Trauma and Critical Care Medicine, Graduate School of Medicine, Osaka City University, Osaka
*3 School of Medicine, Department of Emergency Medicine, Trauma and Resuscitation Center, Teikyo University, Tokyo
*4 Shock and Trauma Center, Nippon Medical School Chiba Hokusoh Hospital, Chiba
*5 Acute Care Surgery Unit, Department of Emergency Medicine, Yonemori Hospital, Kagoshima
*6 Department of Advanced Medical Initiatives, Faculty of Medical Sciences, Kyushu University, Fukuoka
*7 Department of Surgery, Jichi Medical University, Tochigi
*8 Center for Development of Advanced Medical Technology, Jichi Medical University, Tochigi
受付:2015年6月17日,受理:2015年10月30日
在宅ケアにおける多職種連携教育:医学生と理学療法学大学院生の恊働

阿部 恵子*1,2 安井 浩樹*2 内山 靖*3 末松 三奈*2 植村 和正*4

要旨:
超高齢社会を迎え,在宅ケアにおける医療・介護の連携は緊急の課題であり,その実践には卒前多職種連携教育(Inter-professional Education : IPE)が重要である.名古屋大学では,在宅医療実習において,慢性疾患がありADL(日常生活活動)に課題のある患者2名に対し,医学科6年生1名と大学院理学療法学分野2年生1名による2日間のIPEを実施した.その結果,自力歩行が回復し,ADLが向上した例と,変化の少なかった例を経験した.他職種の役割や視点の違いの理解のみならず,在宅ケアにおける患者中心のやりがいと難しさも同時に学ぶよい機会となったので報告する.
キーワード:多職種連携教育,在宅ケア,患者中心,卒前教育,ADL 


*1 名古屋大学医学部附属病院卒後臨床研修・キャリア形成支援センター看護キャリア支援室,Nagoya University Clinical Training and Career Development, Nursing Career Support Office
[〒466-0065 愛知県名古屋市昭和区鶴舞町65]
*2 名古屋大学大学院医学系研究科・地域医療教育学講座,Department of Education for Community-Oriented Medicine, Nagoya University Graduate School of Medicine
*3 名古屋大学大学院医学系研究科・リハビリテーション療法学専攻・理学療法学講座,Department of Physical and Occupational Therapy, Nagoya University Graduate School of Medicine
*4 名古屋大学医学部附属病院卒後臨床研修・キャリア形成支援センター,Nagoya University Clinical Training and Career Development
受付:2015年6月28日,受理:2015年10月30日
第18回東海大学臨床研修指導医養成講習会:ワークショップ報告「研修医のキャリアデザイン」

賀來 敦*1 和泉 俊一郎*2

要旨:
第18回東海大学臨床研修指導医養成講習会で,「研修医のキャリアデザイン」ワークショップを開催した.まず社会構造と医師のキャリア形成の変化との関連を示し,キャリア支援が必要となる背景を概説した.また研修医のキャリア指導に用いるワークシートの自己体験を実施した.本ワークショップの振り返りにおいて,臨床研修部による集団指導と指導医による個別指導の有機的な連携の必要性が示唆された.今後もキャリアパス支援として,キャリア教育の提供に取り組んでいく.
キーワード:研修医,キャリアデザイン,指導医養成講習会,東海大学


*1 社会医療法人清風会岡山家庭医療センター,Family Practice Center of Okayama
[〒708-1323 岡山県勝田郡奈義町豊沢292-1]
*2 東海大学医学部付属病院臨床研修部,Division of Postgraduate Education, Tokai University Hospital
受付:2015年8月21日,受理:2015年9月12日

第57回日本医学教育学会大会

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