2023年秋学期原田研究室配属生顔合わせ The first Nahoko lab session, 2023 fall semester

初日セミナー レポート

今回は、原田奈穂子先生の研究室に配属させていただいてから初めて参加したセミナーでした。私自身、今回参加するまでは原田先生の研究室がどのような雰囲気なのか、これから共に活動するメンバーとはうまく関係を築けるのだろうかと、不安と緊張でいっぱいでした。

しかし、いざセミナーが始まると原田先生や研究室の先輩方が温かく迎えてくださり、終始和やかな雰囲気で包まれていました。私が感じていた不安や緊張は一気に和らぎ、仲間と共に活動することへのワクワク感が高まりました。

先輩方からは研究室での活動内容を中心に、卒業研究を進めるにあたってのアドバイスなど、とても丁寧にわかりやすく、非常にためになる情報を教えていただきました。今後の活動として、来年の春頃まではビブリオバトルやライティングスキル向上のためのトレーニング、フィールドワークなどを行い、その後卒業研究を進めていくとお聞きしました。また、実際にどのように行うのかを知るために先輩方のビブリオバトルの様子を拝見させていただきました。限られた時間のなかで私たちがその本を読みたくなるようなプレゼンをしていただき、私も先輩方のようにうまく伝えられるようになりたい!と強く感じました。

文章を読む力、理解する力、伝える力は論文制作の際に役立つだけでなく、一生の財産になると考えています。私自身、言葉で他者に伝えることに苦手意識を持っているため、積極的に活動し能力を身につけていきたいと思います。さらに、原田先生からのお話の中で、病院は閉鎖的だからフィールドワークなどを通して外の世界から情報を得ることも大切だというお話が強く印象に残りました。様々な地域の活動に主体的に参加し、経験を通して多くの学びを得たいと感じました。原田先生や先輩方にサポートをしていただきながら、これから仲間と支え合い、精一杯頑張りたいと思います!

本田麗奈

セミナー感想

10月6日、3年生が研究室に配属してから初めての3・4年生合同セミナーが開催されました。初回のセミナーでは、私たち4年生から3年生に向けて、卒業研究に関するオリエンテーションや研究室での活動内容の紹介を行いました。

卒業研究に関するオリエンテーションでは、現在実施している研究に至った経緯や研究方法、苦戦したことなど、これまでの流れを説明しました。研究については、研究室に配属されて1番気になることだと思います。私自身も1年前は不安しかなく、先輩からお話を聞いたことを覚えています。今回の説明を聞いて、少しでも3年生の不安が軽減されていれば良いなと思います。活動内容の紹介では、4年生が昨年から取り組んできたフィールドワーク、パラグラフライティングなどの説明後、ビブリオバトルのデモンストレーションを行いました。数か月ぶりのビブリオバトルを3年生の前で行うことになり、4年生は少しソワソワした様子でした。しかし、いざ始まると何度もビブリオバトルを経験してきただけあって制限時間ピッタリで発表する学生もおり、1年間の成長を感じられました。3年生も初めは緊張した様子でしたが、ビブリオバトルでは全員が積極的に質問や感想を発表してくれ、ありがたさとともに頼もしさを感じました。

 今後、3年生は卒業研究、さらには将来を見据えて様々な活動を行っていきます。4年生も、卒業研究の提出までついに残り2か月、国家試験まで残り4ヶ月となりました。3年生は実習と両立する生活が始まり、忙しく大変だと思います。私たち4年生も研究と試験勉強に励みながら、できる限り3年生の力になれるようにメンターとしての役割を果たしていきたいと思います。

中島凜香

First Day Seminar Report

This was the first seminar I attended since being assigned to Professor Nahoko Harada’s research lab. Prior to participating, I was filled with anxiety and tension, uncertain of the atmosphere in Harada’s lab and whether I would be able to build good relationships with the members I would be working with. However, once the seminar began, Professor Harada and the senior members of the lab warmly welcomed me, and I was enveloped in a friendly atmosphere throughout. My anxiety and tension eased instantly, and my excitement to work with my peers grew. The seniors provided detailed and understandable information, including advice for proceeding with my graduation research, centered around the activities in the research lab. I learned that our activities up until next spring will include Biblio Battles, training to improve writing skills, and fieldwork, followed by advancing our graduation research. I also had the opportunity to observe the seniors’ Biblio Battle to understand how it is actually conducted. They presented in a way that made us want to read the books within the limited time, and I strongly felt the desire to become capable of conveying messages as effectively as they did. The abilities to read, understand, and convey text are not only useful for thesis writing but are lifelong assets. I have a self-conscious weakness in conveying thoughts to others through words, so I am eager to actively engage in activities to develop this skill. Furthermore, a statement from Professor Harada struck me profoundly – she mentioned that hospitals can be insular, so obtaining information from the outside world through fieldwork and other means is crucial. I am inspired to proactively participate in various regional activities and gain extensive learning through experience. With the support of Professor Harada and the senior members, I am determined to give my utmost effort, supporting and being supported by my peers along the way!

Reina Honda

Seminar Reflection

On October 6th, the first joint seminar for third and fourth-year students was held since the third-year students were assigned to the research lab. In the initial seminar, we, the fourth-year students, conducted an orientation about the graduation research and introduced the activities within the lab to the third-year students.

During the orientation on graduation research, we explained the process that led to our current studies, our research methods, and the challenges we faced along the way. I believe that learning about research is the most concerning aspect for students newly assigned to a research lab. I remember being filled with anxiety a year ago and listening intently to the seniors. I hope that our explanations in this seminar have alleviated at least some of the third-year students’ anxieties. In the introduction to our lab activities, after explaining the fieldwork and paragraph writing that the fourth-years have been engaging in since last year, we conducted a demonstration of a Biblio Battle. It had been several months since the last Biblio Battle, and the fourth-year students were visibly nervous presenting in front of the third-years. However, once it began, the experience of having participated in numerous Biblio Battles showed, with some students delivering their presentations precisely within the time limit, showcasing a year’s worth of growth. The third-year students, though initially tense, actively posed questions and shared their impressions during the Biblio Battle, instilling in us a sense of gratitude and assurance in their potential.

Looking ahead, the third-year students will be engaged in various activities, focusing on their graduation research and future prospects. For us fourth-year students, only two months remain until we submit our graduation research, and four months until the national exams. The third-years are beginning a life balancing practicums with studies, and it will undoubtedly be busy and challenging. While we fourth-years are also dedicated to our research and exam preparations, we aim to fulfill our roles as mentors, offering as much support as possible to the third-year students.

Rinka Nakajima