ビブリオバトルブックエントリー
〈興味のある本編〉
1 | ぼくはイエローでホワイトで、ちょっとブルー | ブレイディみかこ |
2 | 人間の建設 | 小林秀雄 |
3 | コンビニ人間 | 村田沙耶香 |
4 | 魔法の世紀 | 落合陽一 |
5 | 博士の愛した数式 | 小川洋子 |
6 | 腹を割ったら血が出るだけさ | 住野よる |
7 | 夢をかなえるゾウ | 水野敬也 |
〈災害等、研究に対する知識を深める編〉
1 | 被災地の子どものこころケア | 八木淳子 福地成 桝屋二郎 |
2 | 災害時の心のケア~サイコロジカル・ファーストエイド 実施の手引き~ | アメリカ国立子どもトラウマティックストレス・ネットワーク |
3 | 災害看護と心のケア | 米倉一磨 |
4 | アクションリサーチ入門 | 筒井真優美(編) |
5 | コロナにまつわるエトセトラ | (雑誌) |
6 | 危機への心理支援学 91のキーワードでわかる緊急事態における心理社会的アプローチ | 日本心理臨床学会 |
〈感想〉
私はビブリオバトルに参加したのは今回が初めてでした。正直なところ、始める前は緊張していて、迷った挙句台本まで用意して、本番ではそれを読み上げる形になってしまったのですが、いざ始めてみるととても楽しくて、これも言いたい、あれも言いたい!でも台本があるから下手に言葉を重ねられないなあと頭の中で思っていたくらいです。次はしっかり読み込んで、良さを皆さんに口頭でもアピールできるようにしておきたいと思います。
また、大学生になってから、時間はあったはずなのに本に触れる機会がめっきりと減ってしまっていたことに気付いてはいたのですが、その習慣のままでいました。しかし、今回このような学びの機会をいただき、自分がいつも読んでいるような本だけではなくて、手に取らないような本を読んでみたり、皆さんの話を聞き、知らなかった言葉をもっと知りたいという意欲がわいてきたりと、とても有意義な時間を過ごすことができました。今後もビブリオバトルの回数を重ねていくにつれて、自分が読んだ本から得た学びや、他の方の発表でのその方の考え方や学びを通して、新しい知識を得て、自分の考え方を深め、成長させていきたいと思います。
担当 : 久保一華
BiblioBattle Book Entries
Category | Title | Author |
---|---|---|
Main Books of Interest | 1. I am Yellow, White, a little Blue | Brady Mikako |
2. Human Construction | Kobayashi Hideo | |
3. Convenience Store Woman | Murata Sayaka | |
4. The Magical Century | Ochiai Yoichi | |
5. The Professor’s Beloved Mathematical Formula | Ogawa Yoko | |
6. Break a Belly and You’ll Only Get Blood | Sumino Yoru | |
7. Your Dreams Come True | Zo Mizuno Keiya | |
Deepening Knowledge of Research on Disasters, etc. | 1. Mental Care of Children in Disaster Areas | Junko Yagi, Naru Fukuchi, Jiro Masuya |
2. Mental Care in Disasters: A Guide to Psychological First Aid | The National Children’s Traumatic Stress Network | |
3. Disaster Nursing and Psychological Care | Kazuma Yonekura | |
4. Introduction to Action Research | Mayumi Tsutsui (ed.) | |
5. Corona ni motozuku Et cetera (journal) | ||
6. Psychological Support for Crisis: A Psychosocial Approach to Emergency Situations in 91 Key Words | Japanese Society for Clinical Psychology |
Impressions
This was my first time participating in a BiblioBattle. To be honest, I was nervous beforehand, and after hesitating, I even prepared a script and ended up reading it aloud during the event! However, I realized that having a script actually restricted my ability to convey everything I wanted to say. Next time, I’d like to familiarize myself with the script to effectively share my enthusiasm for the book.
I also noticed that since becoming a university student, I’ve had fewer opportunities to read books, even though I’ve had plenty of time. However, this BiblioBattle allowed me to spend a meaningful time reading not only my usual books but also ones I wouldn’t typically pick up. Listening to others’ stories and learning from their perspectives motivated me to broaden my horizons. As I continue participating in more BiblioBattle events, I hope to gain new knowledge, deepen my thinking, and grow through learning from the books I read and the presentations of others.
Contact: Ichika Kubo