(ろっく Locke, John)
The commonweatlth seems to me to be a society of men constituted only for the procuring, preserving, and advancing their own civil interests.
Civil interests I call life, liberty, health, and indolency of body; and the possession of outward things, such as money, lands, houses, furniture, and the like.
It is the duty of the civil magistrate, by the impartial execution of equal laws, to secure unto all the people in general, and to every one of his subjects in particular, the just possession of these things belonging to this life.---Locke
[I]t is one thing to persuade, another to command; one thing to press with arguments, another with penalties. (...) It is only light and evidence that can work a change in men's opinions; which ight can in no manner proceed from corporal sufferings or any other outward penalties.
---Locke
Origin of man now proved...He who understands baboon would do more towards metaphysics than Locke.
---Charles Darwin
英国の思想家(1632-1704)。 文章がくどいので有名。 主著は『人間知性論』と『市民政府二論(統治二論)』の二冊。
『人間知性論』では、 生得観念説を批判し、 「おれらは生まれたときは真っ白で、 経験によってのみ知識を得ることができるんだ」 と経験論を説いた。
『市民政府二論』では、 フィルマーの王権神授説を批判し、 労働所有説(私的所有権は労働によって生じる)や 社会契約説(国家は市民の同意によって成立する)を説いた。
また、 『寛容書簡』(A Letter Concerning Toleration, 1689)では、 宗教的信念は強制できないという前提から政教分離を説き、 国家による宗教の強制は不合理であると論じた。 ここで論じられている「国家の目的は市民の安全を保障することであり、 魂の救済に関わるのではない」という主張は、 古典的な自由主義の考え方であり、 現代の善に対する正の優越の考え方に つながっていくものである。
先行する学説を批判するだけでなく、 新しい学説を提示することもできる偉い学者。
04/20/99; 13/Aug/2002追記
冒頭の引用は以下の著作から。