(じっていどうとく positive morality)
The name morality severs them from positive law, while the epithet positive disjoins them from the law of God. And to the end of obviating confusion, it is necessary or expedient that they should be disjoined from the latter by that distinguishing epithet. For the name morality (or morals), when standing unqualified or alone, denotes indifferently either of the following objects: namely, positive morality as it is, or without regard to its merits; and positive moralilty as it would be, if it conformed to the law of God, and were, therefore, deserving of approbation.
---John Austin
It [=critical morality] brings under critical reflection our ways of passing judgment on behaviour and the - perhaps merely traditional - standards we use in doing so. Critical morality seeks to exhibit and lay bare the value assumptions implicit in positive morality, to reassess these and render them coherent and thus to develop critical principles by reference to which we can reappraise and re-orient our ordinary day to day judgments and standards of judgment. If we do not reorient them, that will show that we have merely entertained and understood, but not accepted, the critical principles in question.
---Neil MacCormick
社会で実際に受け入れられている道徳。慣習道徳。 これに対し、実定法や実定道徳を批判的に評価するための基準を、 批判道徳(critical morality)と呼ぶ。
N・マコーミックによれば、 これはジョン・オースティンなどの功利主義者 が用いた用語を、 ハートが復活させた。 以下はハートの『法・自由・道徳』からの引用である。
「私は、前世紀の功利主義たちが愛用した用語法を復活させたいと思う。 それは、「実定道徳」--つまり、 ある社会集団によって現実に受容され共有されている道徳--を、 実定道徳を含めて、現実の社会制度を批判する際に用いられる 一般的な道徳原理から区別する。 われわれは、そうした一般的原理を「批判道徳」と呼んでよい……」
N・マコーミック、『ハート法理学の全体像』、角田猛之編訳、 晃洋書房、1996年、129頁
08/22/99
上の引用は以下の著作から。
John Austin, The Province of Jurisprudence Determined, Cambridge UP, 1995, p. 20
Neil MacCormick, H.L.A. Hart, London: Edward Arnold Ltd., 1981, p. 50.